CMFF dutch edition

Fast Forward naar Contentmarketing 2.0

Het donkere zaaltje van de North Sea Jazz Club doet vermoeden dat we hier zijn voor een geheime bijeenkomt van een underground beweging. En misschien is dat ook wel een beetje zo, want de sprekers van vandaag staan op de barricade: Het moet anders! Het moet beter! Contentmarketing, het oogappeltje van marketeers, is toe aan fase 2.0. En een beetje snel graag, want het internet barst uit zijn voegen van willekeurige contentkul, halfgare inhakers en copy-paste pulp.

We zijn er eigenlijk al klaar mee, voor het goed en wel tot bloei is gekomen. En dat is jammer, want contentmarketing heeft veel te bieden. Voor de klant, omdat het eindelijk over hem gaat. En voor de organisatie, omdat het van binnenuit komt. Contentmarketing is in potentie goud voor je business! Zolang je het maar op de juíste manier doet. De boeken van de 8 sprekers van vandaag zijn dan ook stuk voor stuk te lezen als manifest.

In sneltreinvaart krijgen we van ieder van hen de kern van de zaak voorgeschoteld. De invalshoek wisselt en de nuances verschillen, maar samengevat kunnen we stellen dat ze het er samen over eens zijn: Contentmarketing heeft alleen zin als het zich weet te onderscheiden (DNA), onderdeel uitmaakt van de integrale marketingstrategie (visie) en relevant is voor de doelgroep (audience).

Dus een grappig filmpje van een chagrijnige poes op het internet plempen is volslagen zinloos, tenzij je een leverancier bent van anti-vlooienmiddeltjes of maandverband. Ga liever eerst eens nadenken over wie je bent, waarom en voor wie je content wilt maken en wat je ermee hoopt te bereiken.

Volgende stap: structureren, hergroeperen en formateren. Zonder strategie is content doelloos. Te vaak verzandt contentmarketing in incidentele uitbraken, impuls-acties en vrijblijvend freewheelen. Wees consistent! Maak duidelijke keuzes! Beheers jezelf en inspireer anderen!

Marketing gaat steeds meer op communicatie lijken, waarin de dialoog centraal staat. En die dialoog is ‘on-going business’. De megafoon kan weg, gerichte antwoorden op individuele vragen en behoeften eisen een totaal andere manier van communiceren. Sterker nog, de klant bepaalt of jouw content überhaupt waarde heeft.

En dan nog een paar rake adviezen: 1) Leer van je collega’s. Zij weten misschien niets over marketing, maar zij zijn specialisten met kennis over content die het waard is om te delen. 2) Focus op de kwaliteit van je content. Als het goed is, wordt het ook goed gevonden. Besteed tijd, geld en moeite aan de inhoud, niet aan het verspreiden ervan. 3) Vertrouw op het natuurlijk verloop van communicatiepatronen binnen groepen. Sociale structuren bepalen in grote mate de content-spreiding in onze netwerkeconomie. Bedenk dat eenieder die iets deelt, daarmee vooral iets wil zeggen over zichzelf.

Kortom, contentmarketing 2.0 is de stap van content-chaos naar content-coherentie. Het is geen rocket science. Het is vooral een logisch gevolg op de klantgerichte trend die al langer gaande is. En zoals bij elke trend zijn de uitblinkers níet zij die klakkeloos volgen, maar degene met de creativiteit, visie en het commercieel talent om het zich helemaal eigen te maken en er zo tegelijkertijd nieuwe vorm aan geven. Vandaag hebben we 8x het goede voorbeeld gekregen. Nu is het aan ons om aan de vooruitgang inhoud te geven.